MillerCoors säger upp runt 500 av sina anställda. Dessutom byter man namn och tar sikte på annan verksamhet än ölbryggning.
Det är tufft för många bryggerier i USA och även de allra största har en tuff tid. Nu ska MillerCoors säga upp runt 500 av sina anställda och dessutom lägga ned sitt kontor i Denver.
Den stora omstruktureringen gör också att företaget byter namn till Molson Coors även i USA, och därmed kommer företagets verksamhet i olika delar av världen närmare varandra.
Under fjolåret tappade storsäljaren Coors Light 3,9 procent av sin marknad och Miller Light tappade 1,3 procent.
Företaget är tydligt med att besparingarna görs för att frigöra kapital till nysatsningar och då tittar på på ett bättre digitalt erbjudande, men också på andra produkter än öl. Unga människor i USA dricker allt mindre öl och det har fått öljätten att vilja bredda sin verksamhet.
– När världen runt oss snabbt förändras har vår affärsmodell tappat fart. Våra största varumärken har tappat i flera år och vi har inte haft resurser till att investera fullt ut i våra innovationer, säger vd Gavin Hattersley, som tillträdde så sent som i september.