Amerikanska småbryggerier får för första gången sin egen dag. Målet är att Small Brewery Sunday ska få många att besöka ett lokalt bryggeri.
USA har på många sätt varit föregångare när det gäller craft beer och uppstart av små bryggerier. Samtidigt börjar marknaden bli mättad och det är tufft att i dag få en bra ekonomi i sitt företag.
Nu vill Brewers Association lyfta fram de mindre bryggerierna och ger dom därför sin alldeles egna dag.
1 december är det dags för den första Small Brewery Sunday.
– Varför det är viktigt att besöka de små bryggerierna? Varje dollar som en ölälskare spenderar hos ett craft beer-bryggeri ger bränsle till ett litet företag som är den del av det lokala samhällets ekonomiska välstånd, skriver Brewers Association på sin hemsida om evenemanget.
Man lyfter också fram att det är viktigt att stötta en bransch som själva är väldigt bra på att stötta andra. I fjol gav nämligen de amerikanska craft beer-bryggerierna tillsammans bort hela 92,6 miljoner kronor till olika välgörenhetsprojekt.
Det är än så länge oklart ur många bryggerier som kommer att ha speciella evenemang under den här dagen.