Konkurrensen bland svenska bryggerier hårdnar och det märker även Oppigårds av. Men säljframgångarna för ölet Utah DIPA slår allt annat som Björn Falkeström varit med om.
Oppigårds är Sveriges största hantverksbryggeri och med en trogen supporterskara har flera öl genom åren släppts i beställningssortimentet hos Systembolaget, och sedan hittat in på butikernas hyllor via stor efterfrågan.
Men inget öl har gått så bra som Utah DIPA de första månaderna efter premiären.
– Vi trodde mycket på produkten men att det skulle gå så här bra vågade vi inte hoppas, säger bryggeriets grundare Björn Falkeström.
I augusti släpptes ölet på Systembolaget och via en enorm efterfrågan finns ölet nu i 250 av Systembolagets butiker. I fjol var bryggeriet mycket nöjt med att ölet Norn Pale Ale gick samma väg och nådde 75 butiker på lika lång tid.
– Vi har inte varit med om något liknande, det är helt galet. Jag tror det handlar om ölet som sådant. Det är ett bra öl och det är en New England-DIPA som är en hajpad stil. Dessutom var det ett öl som saknades i vår portfölj, säger Falkeström.
Under de senaste åren har det skett en förändring i vad som säljer bäst för Oppigårds. 2016 var det Golden Ale och Amarillo som sålde bäst, och de ölen fanns då också med bland Systembolagets 100 bäst säljande öl.
Men nu har modernare öl tagit över. New Sweden IPA, Norn Pale Ale och just Utah DIPA säljer i dag mer än de tidigare storsäljarna.
– Många av våra öl har varit med ganska länge och vi kan inte bara sitta och titta på. Det är förstås kul affärsmässigt när ett nytt öl säljer så bra, men det är också kul att jobba fram ett nytt öl.
För Oppigårds har det varit viktigt att vara med och ta fram nya öl i takt med att kunderna allt mer vill ha humligare öl.
– Det finns ju nästan inga engelska ales kvar på Systembolaget, IPA konkurrerar ut alla andra ölstilar.