Gustaf passerade en viktig milstolpe

BRYGGERIENKÄT 2019-2020

Gustaf Ahlin har haft ett riktigt bra år med This Is How. Här svarar han på våra enkätfrågor och berättar om framtidsplaner.

1. Vad var det bästa som hände för ert bryggeri/företag under 2019?

– Lanseringen av våran Hallon Berliner How to tear down this wall i fasta sortimentet och det faktum att jag har fått anställa två fantastiska människor till bryggeriet.

2. Vad blir era största satsningar eller förändringar i verksamheten under 2020?

– Vi kommer att släppa flera nya öl på beställningssortimentet under kommande år och även börja köra en del på burk. Vi tittar även på att släppa lös någon mer exportmarknad och vi har lite kul idéer på event här uppe i norr.

3. Hur mycket öl producerade ni 2019 och hur mycket räknar ni med att producera under 2020?

– Vi landar på 135 000 liter under 2019, en mäktig milstolpe att komma över 100 000 liter. Målet 2020 är över 200 000 liter.

4. Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier under 2020? Varför?

– Hitta lönsamheten är väl det absolut tråkigaste svaret men jag tror att vi rör oss åt ett håll där det finns många som inte kommer att orka med att göra det här på fritiden utan att få betalt för det längre. Sen tror jag även att diskussionen kring vilken plats små bryggerier faktiskt ska få ha i Sverige kommer att diskuteras mycket. Både vad gäller gårdsförsäljning som ska utredas 2020 och provsmakningstillstånd.

5. Vilket svenskt bryggeri imponerade mest på dig under 2019? Varför just det bryggeriet?

– Det finns många som har gjort otroligt mycket bra under det här året men jag måste nog säga att Brewskis framfart i Europa och världen är otroligt beundransvärd.