Ölhallen har blivit en succé i såväl Örebro som Karlstad. Nu ska konceptet spridas över landet och målet är att finnas på 14 nya orter.
Det hela började med Ölhallen i Örebro, och för något år sedan slog man även upp dörrarna i Karlstad. Två satsningar som gått riktigt bra.
– Det är sjukt roligt och har gått bättre än förväntat. Nu har vi samma omsättning i Karlstad som i Örebro, säger Kenny Nordh.
Men två städer är inte alls nog för satsningen. Via en satsning på franchise är planen att öppna i 14 nya städer de kommande åren. Allt sker under företaget Ölhallarna i Sverige AB.
– Det ska bli lokal prägel på de nya också. Om allt går som det ska räknar vi med att komma i gång på några platser ganska snart, det finns fastighetsägare som hört av sig och vill ha in oss, säger Nordh.
De 14 nya städerna som han vill satsa i är Västerås, Linköping, Stockholm, Umeå, Uppsala, Eskilstuna, Göteborg, Malmö, Jönköping, Gävle, Borås, Norrköping, Sundsvall och Luleå.
– Det är framför allt städerna närmast oss som vi tittar på först, till exempel Västerås, Stockholm och Eskilstuna, säger Nordh.
Varje bar ska leva sitt eget liv, men givetvis kommer samma grundkoncept att finnas hos alla barer.
– Konceptet är att det ska vara folkligt och enkelt och det ska passa alla åldrar. Det ska vara ett bra socialt forum. Dessutom är vi bra på craft beer och jobbar med lokala aktörer, säger Nordh.
Han räknar med att det kommer att ta ett antal år att komma i gång på alla platserna, då det är mycket som ska lösa sig med bland annat hyreskontrakt på rätt platser och rätt samarbetspartners.
– Men hela grejen känns jätterolig. Det blir mycket jobb, men det är ett väldigt roligt jobb.