Brekeriet funderar på burk under året

BRYGGERIENKÄT 2019-2020

Fredrik Ek berättar om Brekeriets framtidsplaner. Foto: Privat.

Brekeriet satsar mer på Systembolaget och funderar på burk. Det och mer berättar Fredrik Ek i vår enkätserie.

1. Vad var det bästa som hände för ert bryggeri/företag under 2019?

– Oj, svår fråga. Det har hänt en del saker som kan vara kul att nämna. Dels har Tobias blivit heltidsanställd bryggare vilket inneburit att Christian kunnat fokusera mer på vår Vild-serie vilket är något vi verkligen vill satsa mer på. Sen vann vi ju en lansering på Systembolaget med vår höst-Saison Leaf Drop och fick nyligen veta att vi även vunnit en vårlansering med Spring Gose som släpps i mars. Utöver det har mycket tid gått åt att brygga Lusse Lelle som sålt bra även i år.

2. Vad blir era största satsningar eller förändringar i verksamheten under 2020?
– Dels har vi beställt en mindre destilleringsapparat för att kunna producera sprit och dels så spanar vi på att investera i en burkmaskin.
3. Hur mycket öl producerade ni 2019 och hur mycket räknar ni med att producera under 2020?
– Vi har producerat närmare 200 000 liter och siktar på samma mängd nästa år.

4. Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier under 2020? Varför?

– Huruvida gårdsförsäljning kommer utredas utan negativt inflytande från diverse håll.
5. Vilket svenskt bryggeri imponerade mest på dig under 2019? Varför just det bryggeriet?
– Remmarlöv fortsätter imponera med sin höga kvalité nu också i ”mer vågade” segment som NEIPA.