Nya Carnegiebryggeriet tar steget till burk

BRYGGERIENKÄT 2019-2020

Lise Ljungman svarar på våra enkätfrågor för Nya Carnegiebryggeriets räkning. Foto: Ronny Karlsson.

Nya Carnegiebryggeriet satsar bland annat på burk och uppdaterad design under 2020. Här kan du läsa alla svaren från Lise Ljungman.

1. Vad var det bästa som hände för ert bryggeri/företag under 2019?

– Jag tror att beslutet att brygga fler nyheter och satsa på det lokala sortimentet på Systembolaget har varit våra highlights under 2019, så många olika sorters öl som vi bryggt i år har vi aldrig gjort tidigare och några av dom har ju blivit riktigt uppskattade vilket är väldigt roligt!

2. Vad blir era största satsningar eller förändringar i verksamheten under 2020?
– 2020 kommer bli ett spännande år av många olika anledningar. Dels så har vi två stycken roliga släpp på Systembolaget i sommar att se fram emot samt också att 2020 blir året då vi äntligen kommer släppa öl på burk! Som vi har väntat. Vi kommer också uppdatera vår design på våra etiketter, kommer släppas i mars så håll utkik!  Sen ska vi också såklart hålla uppe vårt tempo att släppa nya roliga öl på det lokala sortimentet och i vår egen bar.

3. Hur mycket öl producerade ni 2019 och hur mycket räknar ni med att producera under 2020?

– 2019 bryggde vi strax under 1,4 miljoner liter och vi räkna med att öka produktionen med 10 % under 2020.

4. Vilken fråga tror du blir viktigast för svenska bryggerier under 2020? Varför?

– Det politiska klimatet kommer nog fortsatt vara viktigt 2020. Gårdsförsäljning, provsmakningstillståndet och fortsatt marknadsföring i sociala medier är alla tre riktigt heta potatisar.

5. Vilket svenskt bryggeri imponerade mest på dig under 2019? Varför just det bryggeriet?

– Jag vill nog lyfta hela den svenska bryggeriscenen, att lilla Sverige kan rymma så många bra bryggerier, brygga så sjukt bra öl och hålla den fantastiska stämningen vi har bryggerier i mellan. Det är något jag imponeras över varje dag och något att vara stolt över!