Många slåss om kranarna på krogen. Men en aktör dominerar helt i London. Var tionde pint som säljs på en pub är nämligen en Guinness.
Det var vid en pressträff som Ivan Menzes berättade om de framgånar som Diageo-ägda Guinness har framför allt i den engelska huvudstaden. Det är första gången som Guinness kan visa upp så starka siffror för London och det är också första gången som ölvarumärket växer i alla brittiska regioner.
Givetvis säljer varumärket Guinness av sig självt, men en hel del marknadsföring ligger också bakom att ölet går så bra på de brittiska öarna.
Men ölet har framgångar runt om i världen. Totalt växte man 1,5 procent globalt under andra halvåret och målet är att öka mer. I slutet av året öppnades den första Guinness-baren i Shanghai och sedan ett par år har Guinness ett avtal med AB InBev om att distribuera ölet i Kina. Utöver det går det bra för den nya satsningen på bryggeri och taproom i USA och till bryggeriets besöksanläggning i Dublin kommer det årligen cirka 1,5 miljoner personer.
Men visst är det en fjäder i hatten att ha nått den magiska gränsen på tio procent av marknaden på Londons pubar.