Bildspel
Frågan om digital marknadsföring ska tas upp av Patent – och marknadsöverdomstolen. Mackmyra driver ärendet som också berör alla svenska bryggerier.
Frågan om digital marknadsföring, framför allt i sociala media, har blivit mer intensiv i takt med att svenska dryckesföretag satsar på export. Man menar att man då inte kan tävla på samma villkor som utländska aktörer, då de har friare regler för hur de kan visa upp sina produkter.
Whiskyproducenten Mackmyra är ett av företagen som exporterar och de har hamnat i fokus efter ett par kampanjer, där bland annat deras flaskor lyftes fram i en skog och vid en sjö.
Konsumentombudsmannen beslutade efter flera anmälningar att stämma Mackmyra för att de marknadsfört sin whisky på felaktigt sätt i sociala media. I oktober dömde Patent- och marknadsdomstolen till Konsumentombudsmannens fördel, och det beslutet överklagades. Nu är det klart att ärendet tas upp en gång till, denna gång i Patent- och marknadsöverdomstolen.
– Mackmyra anser att det är kontraproduktivt att bara visa en flaska, det gör att allt fokus riktas på konsumtion av ren alkohol. De vill till exempel kunna visa att man kan blanda ut drycken, eller kunna visa vilken mat den passar till, säger Alkoholgranskningsmannen Mattias Grundström till sajten Accent.
Han tycker att tingsrätten i sin bedömning inte redde ut hela frågan och vill veta vad som gäller om dryckesproducenten till exempel skriver på engelska.
Efter den senaste domen gick en antal producenter samma och skrev en debattartikel.
”Vår värld har tack vare digitaliseringen blivit allt mer global och små aktörer kan nu exportera kvalitetsprodukter över hela världen. En grundförutsättning för att kunna exportera är förstås en bra digital kommunikation, bland annat via sociala medier. Om vi inte får kommunicera digitalt – hur ska vi då kunna exportera och växa globalt?”, skrevs det då i en text som bland annat Dugges och Brekeriet hade skrivit under.