285 miljoner dollar. Så mycket har världens största ölföretag förlorat i år på att Coronaviruset härjar i Kina. Även andra ölproducenter tappar intäkter.
Det numera välkända coronaviruset började att spridas i Kina och har fått fäste på många platser runt om i världen. Att virusets namn påverkat försäljningen av Corona berättade vi om häromdagen, men problemen är större än så.
I Kina är det nämligen i princip ingen aktivitet alls på de många ölbarerna, och det slår hårt mot de största bryggerierna.
AB InBev säger sig ha förlorat 285 miljoner dollar, nästan 2,7 miljarder svenska kronor, på den kinesiska marknaden i år på grund av att försäljningen i barer i princip har försvunnit.
– Vi ser nästan ingen aktivitet alls i nattlivet och väldigt lite aktivitet på restauranger. Även volymen för öl såld för att dricka hemma har påverkats rejält, meddelande AB InBevs Asiendivision till Financial Times.
AB InBev meddelar också att man har börjat att öppna en del av sina bryggerier i Kina igen, men att bryggeriet i Wuhan håller stängt. Man har också skickat en miljon munskydd till medarbetare och även till andra människor på de platser där bryggerierna finns.
Även Diageo, som står bakom Guinness, varnar för att deras försäljning kommer att tappa rejält i år på grund av viruset.