En ny funktion kan ge bra spridning av lokala öl på Systembolaget även i corona-tider. Det menar Marcus Tybell som skickat sitt förslag till ansvariga på Systembolaget.
Tybell jobbar med Brewski och Beer Me och har tagit fram ett eget förslag där han vill lösa problemen med att det inte längre ska gå att beställa öl från lokala och tillfälliga sortimentet.
En ganska enkel förändring i Systembolagets webbutik skulle enligt Tybell automatiskt ta de efterfrågade öl till rätt butik utan att kunder behöver besöka butiken.
– Självklart är det en stressad situation för alla berörda, men kreativa förslag behövs just nu för att rädda Sveriges små lokala aktörer som innan hade en stor del genom den kanal som precis avslutats, menar Tybell.
Enligt förslaget behöver heller inte personalen registrera önskemål om intresse för produkter.
– Detta förslag belastar inte Systembolagets webbdepå och spelar därför på samma redan fattade beslut.
Här är Tybells förslag:
Kan systembolaget lägga till en funktion vid webborder för konsumenter som heter ”Önska till butik”?
När tillräckligt många önskat en produkt till en butik, så kan butiken få ett meddelande om detta och kan således ta in varan till butiken. När sedan butiken har varan, kan ett meddelande gå ut till de som önskat varan och säga att nu finns denna vara tillfälligt på hyllan i den butiken.
Det skulle enligt Tybell innebära flera fördelar:
– Skapa enkelhet för konsumenten. Med ett digitalt hjälpmedel så är det enklare och lättare för konsumenten att påverka vad som finns på hyllan.
– Underlätta för personal i butiken att ta beslut om vad som ska tas in. Inte heller är det säkert butiken har tid att ta reda på utbudet som finns i övriga landet.
– Nu i Coronatider, så är det inte heller särskilt troligt att konsumenten tar sig tiden till fysisk kontakt och står i kö och väntar för att få säga till en personal i butiken om att man önskar en vara till just den butiken.
– Alla berörda bryggerier kan hänvisa till denna nya kanal för att påverka och hjälpa till med att få en hyllplats. Tar Systembolaget fram ett digitalt hjälpmedel som gör att konsumenten kan påverka butiken blir det lättare att vägleda konsumenten och bibehålla servicegraden utan att belasta trycket på personal i butik.
Självklart skulle ett sådant verktyg vara platsbaserat. Bor man i till exempel Kiruna ska man inte kunna önska saker till en butik man inte bor tillräckligt nära.