Normalt sett är hon inköpare på huvudkontoret. Men Katarina Westman tvekade inte att hoppa in och jobba i butik när det behövdes i corona-tider.
Sjukdomar har gjort det tufft även för Systembolaget den senaste tiden. Under en period var planen att stoppa en hel del av ölbeställningarna för att hinna med, men där ändrade man sig efter ett par dagar.
Ett sätt att klara av den dagliga verksamheten i butikerna är att plocka in personer från huvudkontoret. Katarina Westman är en av de som gärna ställde upp med att plocka upp varor på hyllorna.
– Absolut. Mot bakgrund av hur våra leverantörerer och producenter har det därute med sinande försäljning och med personal som är sjuka på våra depåer och i butik, så känns det verkligen nödvändigt att hjälpa till med morgonplock för att få ut varorna på hylla så att de når kunden. Det är ju en av de saker som vi alla kan hjälpa till med på individnivå internt för att göra något för att förbättra den rådande situationen, kommenterar Westman.
Butikerna kan anmäla när de har dåligt med personal och för de anställda på huvudkontoret kan då hoppa in och hjälpa till. Det ordinarie jobbet ska förstås också göras, men Westman räknar med att hoppa in igen.
– Jag började med att skriva upp mig på ett par dagar i förra veckan och kommer att hålla utkik efter vilka butiker som behöver hjälp i veckan som kommer. Samtidigt så har vi i veckorna offertprovningar vilket är en del av vår prioriterade verksamhet, så det är lite av ett pusslande just nu. Men vi är alla inställda på att hjälpa till när vi kan, och där det behövs mest.
Väl ute i butiken kunde Katarina Westman konstatera att kollegorna i butik gör ett viktigt jobb.
– Visst är det tungt arbete, men det är väldigt inspirerande att möta butiksmedarbetarna och få en inblick i deras vardag, samt att de är så glada och tacksamma över att vi på huvudkontoret kommer ut och hjälper till. Jag är otroligt imponerad över den kombination av tungt arbete och den service de ger varje dag med att ägna timmar åt att fylla hyllorna och sedan att serva våra kunder. Det kräver mycket av personalen.