Satsningen på virtuella öl i Göteborg har blivit en framgång. Här är ölen som har sålt bäst så här långt.
Det var i fredags som GBG Beer Week lanserade de virtuella ölen, som ska ge en chans att stötta favoritbryggeriet även för de personer som inte vill ge sig ut på barer i corona-tider.
Efter de första dagarna visar det sig att intresset har varit bra, och runt 30 000 kronor har kommit in. Det hela fungerar så att de som vill köper sitt favoritöl virtuellt för 50 kronor. Av pengarna går tio kronor till GBG Beer Week och resten till bryggeriet.
– Vi är nöjda med den spridning kampanjen fått och även om detta inte hjälper bryggeriernas reella ekonomi så väcker det uppmärksamhet och visar på att många bryr sig om Göteborgs ölscen, säger Fredrik Berggren.
Så här långt är det en del öl som varit mer populära än andra. Beerium från Surte är det bryggerier som ”sålt” flesta virtuella öl så här långt. Här är topplistan.
- Beerium, I´ll sleep when Im dead
- Morgondagens Bryggeri, Krispaket, 4 olika öl
- O/O Brewing, Narangi IPA
- Majornas Bryggeri, Kustens Porter
- Spike GBG Beer Week 2020 Official Beer
- Stigbergets DH-DDH-WC-IPA
- Nordic Artisan Karma Pils
- Göteborgs Nya Bryggeri Starkpilsner
Det kommer att vara möjligt at köpa virtuella öl hela veckan, och troligen också en tid efter att GBG Beer Week är över.