Första stora batchen med folköl är klar. Då passar Stigbergets även på att öppna sin egen folkölsbutik i Göteborg.
Det är vid bryggeriet på Gamla Varvsgatan i centrala Göteborg som butiken öppnas. Produktionen i bryggeriet är vilande i coronatider, men nu kommer lokalerna till användning i alla fall.
– Går det bra kan nog försäljningen fortsätta och bli permanent, säger Nils Hultkrantz.
Det är ölet Session IPA 3,5 som har premiär i morgon och ölet är en lågalkoholvariant av Stigbergets West Coast IPA. Med tanke på etiketten och kopplingen till det starkare ölet har bryggeriet själva föreslagit ”halvmåsen” eller måsungen” som smeknamn.
Det här är alltså första gången som Stigbergets gör en stor batch med folköl, men öl med den styrkan har man bryggt tidigare.
– Vi gjorde två folköl runt 2014, en pilsner och en american bitter. Sedan gjorde vi en surölet Limonella i vintras, men den marknadsförde vi inte så mycket, säger Hultkrantz.
I coronatider är det förstås extra viktigt att synas även i dagligvaruhandeln.
– Vi har pratat om att göra folköl, men har haft ganska fullt upp med att brygga de andra ölen. I coronatider är viktigt att finnas via så många säljkanaler som möjligt. Det här ölet bryggdes tidigare än planerat med tanke på corona, säger Hultkrantz.
Ölet har premiär vid lunch i morgon vid Streetfood by 2112 på Heden, där man har ett evenemang. Men sedan finns det alltså också tillgängligt i den nyöppnade butiken vid Sjöfartsmuséet. Tanken är att ha öppet varje fredag 14-19.