Säljaren lovade att försäkringen gällde i corona-tider. Men cheferna höll inte med. Nu känner sig Peter Iwers lurad och planerar att stämma Länsförsäkringar.
Iwers är med och driver såväl baren 2112 som bryggeriet Odd Island. Båda företagen har tecknat försäkringar hos Länsförsäkringar och där räknade man med att det fanns täckning även vid virusspridning.
De har haft försäkringarna i flera år och när corona-viruset började att göra sig påmint tog Iwers kontakt med säljaren som varit hans kontakt på Länsförsäkringar.
– Jag frågade då om försäkringen och han sade att den gällde. Han dubbelkollade också med en kollega som sade samma sak, berättar Iwers.
Ett par veckor senare kände Iwers att verksamheten började att påverkas av de restriktioner som infördes, han tog ny kontakt med säljaren som hänvisade till en skadereglerare.
Då kom beskedet att försäkringen inte gällde för denna typ av smittspridning som drabbade många ställen samtidigt.
– Jag hade då en massa frågor som jag inte fick svar på, så en stund senare blev jag uppringd av en annan person som berättade hur de tolkade försäkringen. Jag fick inga svar på mina frågor då heller, säger Iwers.
Länsförsäkringar anser sig ha rätt med sin tolkning.
– Vår uppfattning är att villkoren gäller om det handlar om smitta i den egna verksamheten och att myndighet ingriper mot just den enskilda verksamheten. Villkoren måste läsas med samtliga villkorspunkter för att ge ett sammanhang. Vi har inget skydd för smittspridning i samhället i våra försäkringar, säger Susanne Fagerberg, försäkringsspecialist på Länsförsäkringar, till GT.
Samtidigt har man slutat att sälja den här försäkringen och det motiveras med att många har missförstått den.
För Iwers är förstås det hela frustrerande och han planerar hur han ska gå vidare med frågan.
– Jag har pratat med andra krogar som fått samma besked. Jag vill att det här ska komma upp till ytan och vi är ett gäng som tittar på om vi ska kunna stämma dom.