Färre besökare och mindre mängd öl såld. Så såg det ut på Systembolaget under påskveckan, trots rapporter om ökad försäljning i corona-tider.
Efter att corona-viruset slagit till med full kraft i Sverige har ölförsäljningen till krogar minskat rejält, men rapporter från Systembolaget talade om ökad försäljning.
Men under påskveckan var faktiskt försäljningen lägre än under fjolårets påskvecka. 7 348 000 liter öl såldes det under påskveckan och det var en minskning med drygt två procent jämfört med i fjol.
Alla typer av drycker tappade i försäljning jämfört med förra påskveckan och även antalet besökare var lägre. Detta är förstås något som Systembolaget hoppats på i corona-tider.
2 593 734 personer besökte Systembolaget under påskveckan och det var 170 000 färre än i fjol.
Här är listan på de påsköl som sålde bäst:
- Mariestads Påskbrygd 77 302 liter
- Oppigårds Easter Ale 65 510 liter
- Wisby Påsköl 28 185 liter.
- Nynäshamns Pumpviken Påsk Ale 27 174 liter
- Jämtlands Påskebrygd 23 213 liter