3,3 miljoner liter. Så mycket mer öl köpte vi på Systembolaget under det första kvartalet jämfört med samma period förra året.
I fjol köpte svenskarna mer öl än någonsin tidigare på Systembolaget. Drygt 260 miljoner lite öl landade vi på då.
Men ökningen bara fortsätter. Det kan vi konstatera när siffrorna för det första kvartalet 2020 har släppts. 55,2 miljoner liter öl såldes under årets tre första månader och i fjol var den siffran 51,9 miljoner liter.
Givetvis är det så att coronavirusets härjningar har påverkat försäljning. Med stängda gränser sker det i dag i princip ingen gränshandel och de personer som åkte till Danmark eller Tyskland för att köpa sin öl tidigare, får nu gå till Systembolaget.
– Systembolagets ökade försäljning i mars kan rimligen förklaras av stängda gränser och den kraftigt minskade försäljningen på restauranger till följd av Covid-19. Försäljningen ökade även under årets första två månader, vilket sannolikt är en effekt av minskad resandeinförsel på grund av den svaga svenska kronan, säger Charlotte Hansson, ekonomidirektör Systembolaget i ett pressmeddelande.
Man ska också komma ihåg att corona-viruset inte påverkat försäljningen under hela kvartalet, utan till största delen handlar det då om mars månad.
Drygt 80 procent av ölen som säljs på Systembolaget är svensk. 41,6 miljoner svensk öl såldes det på Systembolaget under första kvartalet och det är stora aktörer som Spendrups, Carlsberg, Åbro och Kopparbergs som står för den största delen av den försäljningen.
Räknat i procent är faktiskt öl den varugrupp med alkohol som ökar minst under årets tre första månader. Så här ser det ut för de olika varugrupperna.
Sprit +8,5 procent
Vin + 6,1 procent
Öl + 5,5 procent
Cider och blanddrycker +6,9 procent
Däremot sjunker något överraskande försäljningen av alkoholfria produkter med 9,1 procent.