Lokal öl har blivit ett lyft för Bistro Classico. Nu satsar man enbart på öl från Göteborgs Nya Bryggeri i corona-tider.
Det är krögarveteranen Sven Jannesson som driver Bistro Classico sedan en tid tillbaka. Han har tidigare bland annat drivit Beefeater Inn i Göteborg och det drevs tidigt som ett freehouse, vilket innebär att man inte har kontrakt med någon speciell ölleverantör.
På Bistro Classico har ölet fått ta mer plats under Jannessons ledning. Under den senaste tiden har ölet börjat att sälja mer än vinet och bland annat är det fokus på lokal öl som drivit den utvecklingen.
– Jag har alltid haft ett gott öga till Göteborgs Nya Bryggeri och på Beefeater Inn var vi bland de första att ta in deras Starkpilsner. Jag vill jobba med ett bryggeri som sticker ut utan att vara extrema och de har dessutom en kundkrets som jag kan få del av, säger Jannesson.
Så här i corona-tider är det bara öl från Göteborgs Nya Bryggeri på kranarna. Det är förstås något som Martin Lundh är glad över.
– Det är tacksamt som tusan för oss när restaurangförsäljningen gått ner så mycket. Det är guld värt och Sven får lite extra service av oss så han inte ångrar sig, säger Lundh med ett skratt.
Samarbetet gör att Göteborgs Nya Bryggeri också kan testa nya öl på Bistro Classico, även om de båda är överens om att publiken där inte är redo för alltför många olika öl.
– Vi hade några evenemang här under helgen när Öl- o Whiskymässan skulle ha genomförts, och då fick vi en yngre publik här. Det är jag förstås tacksam för, säger Jannesson.
För Göteborgs Nya Bryggeri blir nu restaurangen lite som ett taproom, och man kan också informera runt 3500 medlemmar i stödföreningen Ölinvest att man har sina öl just på det här stället.
Ett samarbete med bara vinnare alltså, och inte minst i coronatider passar det bra att kunna hjälpa varandra.