Ett nytt öl. 50 miljoner i intäkter för samhället. Så stor skillnad kan ett enda öl göra i USA.
Det handlar om det hyllade och eftertraktade ölet Pliny The Younger från Russian River. Bryggeriet i Sonoma County norr om San Fransisco har varje år i februari premiär för ölet och det lockar ölälskare från när och fjärran.
I år var det drygt 23 500 personer som tog sig till området för att besöka åtminstone ett av Russian Rivers två bryggerier i Windsor eller Santa Rosa.
Nu har man räknat ut att besöken totalt innebar runt 5,1 miljoner dollar i intäkter till området, vilket motsvarar ungefär 50 miljoner svenska kronor. Det innebär en ökning i spenderade pengar på nästan 18 procent.
Ölet släpptes i år för första gången även på flaska och alla besökare fick köpa med sig två flaskor för tio dollar styck.
Undersökningen visar att de första gästerna köade i cirka tio timmar för att få vara först att prova ölet. Det dök upp besökare från 14 olika länder och från 47 olika delstater i USA.
– Det är underbart att se en sådan boost för vårt samhälle precis innan allt stängdes ned, säger delägaren Nathalie Cilurzo till sajten The Mercuty News.