Försäljningen av lokala öl på Systembolaget slår alla rekord. Under mars och april har försäljningen ökat mer än någonsin tidigare.
Försäljningen av lokala öl har ökat med hela 45 procent under mars och april, jämfört med samma period i fjol.
I corona-tider har Systembolaget bland annat gjort det lättare för butiker att ta in fler lokala öl som efterfrågas, och gränsen på max tio butiker är borta. Dessutom finns inga geografiska begränsningar för var ölen kan säljas om det finns en efterfrågan.
Hur stor effekt det har haft är omöjligt att säga, men försäljningen av de lokalt lanserade ölen har ökat enormt.
– Den försäljningen har ökat ända sedan vi införde sortimentet och ölen har blivit fler. Men det här är någonting helt annat, säger Fredrik Arenander, inköpschef på Systembolaget.
Han tror att Systembolagets ändrade rutiner har påverkat försäljningen men kan inte med säkerhet säga att det är så. 45 procents ökning jämfört med förra årets siffror är en mycket stor förändring.
– Det blir lite killgissning, men vi har ju gjort en del förändringar. Sedan ligger det i tiden att stödja det lokala och bryggerierna själva har gjort mycket genom att marknadsföra sig i sociala media, säger Arenander.
Ökningen är förstås glädjande, men för Gothenburg Brewers Guild är detta inte det samma som att krisen för bryggerierna är över.
– Vi är jätteglada och tacksamma för att medborgarna har anammat det här och stöder våra lokala bryggerier, men det här hjälper oss inte hela vägen, säger Ola Jonsson, ordförande för gillet i en separat artikel som du kan läsa här.
Ökningen på 45 procent är jämfört med samma period i fjol, och den totala försäljningen på Systembolaget har ökat med elva procent. Det är alltså tydligt att just de lokala ölen har rusat i väg på ett unikt sätt.
– Det lokala sortimentet har tagit marknadsandelar jämfört med övriga sortiment och det här är över en hyfsat lång tidsperiod så det kommer nog att hålla i sig, säger Arenander.
I dag finns inga beslut om att gällande regler ska finnas kvar när corona-krisen är över, men Fredrik Arenander tror att det här handlar om något mer än bara en tillfällig uppgång för de lokala ölen.
– Det är alltid svårt att säga. Alla försöker att ta reda på vad som är det nya normala och det är svårt att slå fast hur våra beteenden kommer att förändras, säger Arenander.