Trogna besökare på ölmässan i Göteborg

Emelie Oscarson är imponerad av hur stor del av biljettköparna som vill komma tillbaka i höst. Foto: Ronny Kalrsson.

95 procent av alla som köpt biljett vill vara med även i höst. En Öl- & Whiskymässa i Göteborg har verkligen trogna besökare.

 

Under våren blev det aldrig någon ölmässa på Svenska Mässan i Göteborg. Corona-viruset satte stopp för evenemanget och nytt datum blir istället 30-31 oktober.

Att mässan har en trogen publik visar sig av att nästan 95 procent av de cirka 21 000 biljettinnehavarna valt att behålla sina biljetter till hösten i stället för att lösa in dom.

– Det är 1200 ungefär som velat få pengarna tillbaka och samtidigt har vi haft nya personer som köpt biljetter till i höst, säger Emelie Oscarson, projektledare för En öl & Whiskymässa i Göteborg.

Hon är förstås jätteglad över att så många vill komma även i höst, och det ger en bra grund för arrangörerna när man jobbar vidare med mässan.

– Vi har trogna besökare som kommer tillbaka år efter år, det är en av våra styrkor. Det är jätteroligt att intresset är så stort och samtidigt är det en trygghet för oss, säger Oscarson.

Även antalet utställare lär bli minst lika högt som tidigare år. Ett tiotal företag har avbokat sin plats efter att mässan flyttades, men flera av dom har flaggat för att de kommer tillbaka. Dessutom har flera nya utställare bokat plats till hösten.

– Det blir säkert minst lika många besökare och minst lika många utställare som vanligt, säger Oscarson.

Hon och de övriga bakom mässan jobbar på med målet att man ska kunna genomföra evenemanget i höst. Men någon garanti finns inte i dagsläget.

– Det är inget som vi beslutar utan vil får följa Folkhälsomyndighetens besked.