Det gällande världsrekordet passerades med marginal. När Poppels ordnade digital ölprovning var intresset enormt.
Till slut landade man på över 2500 deltagare på den digitala provningen som anordnades i torsdags kväll.
– När vi gick över 3000 intresserade i Facebookeventet började vi inse vad som höll på att hända. Lite på skoj kollade vi upp det officiella rekordet i ölprovning var, som visade sig vara 1236 personer. Då kändes det som en rolig grej att försöka slå ”inofficiellt världsrekord”, vilket vi gjorde! Under sändningen var det minst 2500 deltagare, det känns helt otroligt, säger Magnus Pettersson.
Provningen var planerad på så sätt att deltagarna fick beställa de Poppels-öl som testades, och till varje öl skulle också snacks köpas in. Just kombinationen mat och öl är viktig för Jonseredsbryggeriet.
– När öl matchas med mat händer något väldigt spännande, och vi ville bjuda på upplevelsen istället för att bara prova igenom olika ölsorter. Att det blev just snacks beror på att det skulle vara lätt att göra hemma, så att alla deltagare får samma upplevelse, säger bryggaren Edwin Wallmo som höll i provningen.
Mycket talar nu för att det blir en fortsättning när det gäller digitala evenemang.
-Till att börja med kommer vi låta denna provning ligga kvar, så att de som missade den kan få en andra chans och de som vill göra om den med nya vänner kan göra det. Vi vill brygga god öl, som passar bra med mat och som kan delas med vänner. Det kändes verkligen som att vi kunde ge våra deltagare det, trots att det skedde online!”