Han säger att han inte lär ha några problem med samtalsämnen vid middagsbordet framöver. Som ny styrelseordförande för Systembolaget är Göran Hägglund beredd på att träffa många människor med åsikter.
De flesta känner igen Göran Hägglund från den långa politiska karriären, där han under många år var partiledare för Kristdemokraterna och dessutom hann med att vara socialminister i en borgerlig regering.
Som politiker har han ofta haft glimten i ögat och det är den känslan man får även under en längre telefonintervju. Efter att ha betat av våra gemensamma kopplingar till Jönköping och dagens medialäge blir det förstås prat om Systembolaget.
Där är Göran Hägglund sedan en tid tillbaka styrelseordförande.
– Det började med att Lena Hallengren ringde upp mig och frågade om jag var intresserad av jobbet. Jag ville fundera lite och även prata med tidigare ordföranden Kenneth Bengtsson, men sedan kände jag att det jag ville göra det här, säger han.
Efter många år i politiken hade han förstås bra koll på Systembolaget, men den första tiden har ändå gett honom en hel del inspiration.
– Systembolaget är ett mycket spännande företag som har alla kommersiella aspekter, men som också får sättas in i ett annat sammanhang. Dessutom jobbar vi med produkter som väldigt många har åsikter om.
Närmare ägarna
Som styrelseordförande ingår att ha ett stort inflytande över utveckling och framtid, och för alla företag gäller att förhålla sig till lagar och regler. Men för Systembolaget är det ännu tydligare att politiken styr hur man ska agera.
– Vi ligger kanske lite närmare ägarna och har lagar och regler att förhålla oss till. Men det känns varken konstigt eller dåligt. En klok politisk ledning kommer att ha nära kontakt med styrelse och ledning. Vi har ett förtroendeuppdrag att förvalta något som ägs av svenska staten, säger Hägglund.
Han kommer in i en tid när ganska mycket nytt har skett och är på gång. Delvis beror det på coronavirusets härjningar, men digitaliseringen och satsningen på mer hemkörning av varor hade skett även utan de senaste månadernas utveckling.
– Vi har haft en del problem under våren med halva personalstyrkan sjuk i vissa butiker och det har blivit en del köer på vissa håll. Men i det stora hela har det fungerat bra, säger Hägglund.
Under hösten ska frågan om gårdsförsäljning av öl och vin utredas och därefter ska det tas ett riksdagsbeslut i frågan. Göran Hägglund har egentligen inga synpunkter på frågan i dagsläget.
– Det är väl bra att det utreds och om man kommer fram till att man vill ha gårdsförsäljning får vi anpassa oss till det.
Ett raketbränsle
Digitaliseringen pågår i hela vårt samhälle och så även hos Systembolaget. Men Göran Hägglund tror att kunderna hos Systembolaget tagit lite mer tid på sig än vad man gjort i andra branscher.
– Jag tror att vi som konsumenter har tyckt om att gå i butiken och titta på hyllorna. Men corona-viruset har varit ett raketbränsle för digitaliseringen och antalet hemleveranser har ökat med flera hundra procent under året. Det har varit en väldigt stor omställning för oss.
Han tror att den utvecklingen kommer att fortsätta och hoppas att Systembolaget ska vara rustade för de nya köpmönstren.
– Systembolagets produkter lämpar sig ganska väl för digitala beställningar och hemleveranser. Bananer och auberginer är något annat, där vill du se att varan är färsk, säger Hägglund.
Systembolaget är i dag ett företag med tusentals anställda människor och man ökar sin försäljning varje år. Samtidigt är egentligen inte målet att öka försäljningen.
– Jag tycker egentligen inte att det är svårt att förhålla sig till balansen mellan ekonomi och hälsa. Vi ska gå runt och ha trygga marginaler, men syftet är inte att tjäna pengar, säger Hägglund.
Samtidigt är han förstås medveten om att Systembolaget inte fungerar som de flesta andra företag.
– Vi vill leverera en god service och samtidigt vara en ansvarsfull aktör, det kan vara en svår avvägning.
Utveckling under 25 år
Många har som sagt synpunkter på Systembolaget. Vissa vill se ett Sverige helt utan statliga butiker för alkoholförsäljning, men även en del av de som står bakom Systembolaget kräver förändringar. Göran Hägglund vill peka på den utveckling som ändå varit under en lång tid.
– För 25 år sedan tog vi en kölapp och väntade. Sedan kom vi fram till en disk där vi på stapplig franska försökte förklara vilket vin vi ville köpa. Systembolaget har förändrats väldigt mycket, men vi ska hela tiden göra det utan att tappa vårt sociala uppdrag. Visst är det en komplex verksamhet när vi erbjuder produkter från hela världen och du ska kunna köpa dom i både Ystad och Sveg. Men jag tycker att det fungerar fantastiskt bra.
Hur är då hans ölintresse? Ja, han ser sig själv mer som en vindrickare än en öldrickare, men det innebär inte att han säger nej till en öl.
– Jag kan svårligen tänka mig en sillmåltid utan att dricka en god öl till. När jag reser i landet provar jag gärna en lokal öl på hotellet. De nya bryggerierna har spridit sig som en löpeld i landet och det är en otroligt spännande utveckling.
Som styrelseordförande för Systembolaget har Göran Hägglund ett stort ansvar framför sig och det ser han fram emot. Dessutom ser han en helt annan fördel med uppdraget.
– Jag kommer inte att sakna samtalsämnen vid middagar så länge jag jobbar för Systembolaget i alla fall. De flesta har en åsikt och jag är väldigt stolt över det förtroende som Systembolaget har i Sverige.