Rädda Systembolagets lokala sortiment. Därefter är gårdförsäljning en bra idé. Det skriver Sveriges Bryggerier och Sveriges Oberoende Småbryggerier i en gemensam debattartikel.
Det är i Aftonbladet som debattartikeln publicerades under Ölets Dag och där skriver de båda föreningarna att gårdsförsäljning av öl kan vara välkommet, men enbart om det inte innebär att Systembolagets lokala sortiment försämras eller försvinner.
– Ett stort antal av de svenska bryggerierna har besöksverksamhet eller sina egna barer där man serverar smakprov av egenproducerade öl. I vissa fall har man till och med satsat på egen restaurangverksamhet där det erbjuds smakkombinationer av öl och mat. Att då kunna sälja öl för take-away är en service som ofta efterfrågas. Det skulle innebära försäljning av små volymer som inte på något sätt påverkar folkhälsan. Men försäljning av öl på Systembolaget är betydligt viktigare än att sälja starköl på det egna bryggeriet. Att värna om Systembolaget är för Sveriges Bryggerier och Sveriges Oberoende Småbryggerier helt naturligt även i diskussion om gårdsförsäljning, skriver man i Aftonbladet.
Man pekar på att de allra flesta svenska bryggerierna har produkter på Systembolaget, och man vill inte försämra möjligheterna att sälja öl lokalt där när frågan om gårdsförsäljning nu fått mer fokus.
– Under hösten ska frågan om gårdsförsäljning utredas för tredje gången och efter de två tidigare utredningarna är det nog ingen som riktigt vet om gårdsförsäljning går att kombinera med alkoholmonopolet eller inte. Vårt krav på utredningen är att det säkerställs att Systembolaget lever vidare med ett lokalt sortiment som skapar ett varierande utbud och en chans för små bryggerier att sälja öl. Med det säkrat ser vi gärna gårdsförsäljning. Men först då, skriver de båda föreningarna.