Utländska råvaror kan kortsiktigt spara in några kronor. Men vad gör det med det svenska samhället? Nu har Petri Karhukorpi reagerat och i en filmserie vill han få fler att välja svenska råvaror.
”Bli lokalsmart” är namnet på den filmserie som ska komma ut. Den första filmen är precis producerad och Karhukorpi, som grundade bryggeriet Coppersmith´s, vill informera och på så sätt få såväl konsumenter som restauranger att välja svenska råvaror.
– Folk har gått all in för att hjälpa restauranger under krisen, men varför ska vi stötta restauranger som köper sina råvaror i Thailand eller i andra länder? Det är kortsiktigt några kronor billigare men vi måste tänka på hela kedjan, menar han.
I den första filmen visas flera exempel på hur det svenska jordbruket håller på att monteras ner. I dagsläget är Sverige till exempel bara självförsörjande på socker, spannmål och morötter.
– Så blir det riktig kris i Sverige får vi leva på morotskaka. Det är gott, men så kan vi inte leva, säger Karhukorpi i filmen.
Han tycker att även svenska bryggerier ska tänka sig för när det gäller investeringar, råvaror eller anat.
– Ekologiskt är viktigt för oss i dag, men vi har inga problem med att handla från en kommunistisk diktatur bara för att det är billigt. Vi på Coppersmith´s har som princip att handla saker så nära oss som möjligt, och vi ska bli bättre på det menar Karhukorpi.
Målet med filmerna är att utbilda och sprida kunskap, och att det sedan ska leda till att vi väljer fler svenska råvaror.
– I den sista filmen ska jag visa att det inte ens är dyrare att köpa lokala råvaror. Ett starkt lokalt näringsliv gynnar oss alla, säger Karhukorpi.
Här kan du se den första filmen: