Även stora bryggerier fick det kämpigt när covid-epidemin slog till i våras. Åbro räknar med ett tapp på 30 procent av sin årsförsäljning.
– Försäljningen mot restauranger, gränshandel och exportmarknader försvann i ett slag i våras när länder stängde ned. Tillsammans står de här segmenten för 60 procent av vår omsättning ett vanligt år så det var förstås ett brutalt slag, säger Henrik Dunge, vd för Åbro, i en intervju med Dagens Industri.
I reda pengar motsvarar det 1,3 miljarder kronor och tappet uppvägs inte av den ökade försäljningen på Systembolaget.
Dunge oroar sig också för att vi kommer att få ett förändrat beteende efteråt.
– Vi kommer nog dricka samma drycker. Däremot är jag orolig för att människor inte kommer att gå ut på restaurang på samma sätt som tidigare och att den marknaden inte kommer tillbaka, som många spår. För oss står restaurangmarknaden för 15 procent och jag är glad att den inte är större. Många andra kommer drabbas hårdare.
Läs artikeln i DI här (låst artikel).