Som näst sista stat i USA ändrar nu Utah lagen som säger att öl som ska säljas i livsmedelsaffärer måste vara högst 4 procent.
Det innebär att öl som Bud Light and Coors Light nu kan säljas i vilken livsmedelsbutik som helst, vilket inte gått tidigare då de ligger på 4,2 volymprocent. Lagen som har funnits sedan 1930-talet satte stopp för alla öl som var starkare än 3,2 viktprocent, vilket motsvarar 4 volymprocent.
Lagen har tidigare ändrats i Oklahoma, Kansas och Colorado och när Utah går samma väg är det bara Minnesota kvar. Det blir dock inte fritt fram efter lagändringen, utan den nya gränsen går i stället vid 5 volymprocent, men är ändå betydelsefull för de stora tillverkarna som slipper att specialtillverka öl för Utah.
För starkare öl som kanske är mer aktuella för många av hantverksbryggerierna sker ingen förändring utan de får bara säljas i statligt drivna spritbutiker.
Utah konsumerar i nuläget drygt en tredjedel av all så kallad 3.2-öl som produceras. Men är å andra sidan ingen storkonsument av öl generellt, bara en halv procent av USA:s öldrickare bor i staten.