Nordic Street Food i Malmö tvingas lämna Lokstallarna sedan hyresvärden beslutat kasta ut dem.
– Vi har sedan vi flyttade in på Lokstallarna haft korta kontrakt på grund av att det är ett ”utvecklingsområde”. Men vi blev överraskade när vår hyresvärd i slutet av augusti meddelade att de vill göra en egen satsning på området och inte låta oss köra vidare där vi är. Att bli en del av ett kollektiv som vi inte själva styr över är ointressant, säger Jens Almgren som tillsammans med Pernilla Elmquist har drivit Nordic Street Food i Kirseberg i Malmö.
– Väldigt tråkigt då vi i år ökat öppettiderna och fått massor med nya besökare. Vi har ökat omsättningen i Lokstallarna mellan maj och augusti med flera hundra procent. Skånsk hantverksöl, som är vårt fokus när det gäller dryck, står för den största ökningen. Besvikelsen bland våra gäster är enorm.
Framtiden är inte helt klar för paret som kört Nordic Street Food i full fart i flera år.
– Först ska vi vila i minst 3 månader, vi är värda lite ledigt. Mängder av fastighetsägare och sammanhang har hört av sig redan vilket indikerar att många gillar det vi gör vilket värmer hjärtat. Vi får se!
Nordic Street Foods egen öl, Herr Nilsson, kan kanske ändå räddas. Jens beskriver den som en skånsk APA, gjord i samarbete med Björn Holgersson på Häxkitteln.
– Vi har fått fantastisk respons på den så vi är lite sugna på att satsa vidare. Inte omöjligt att vi bolagiserar Nordic Street Brewery, men då gör vi en Mikkeler och brygger med de bästa bryggarna. Det är inte aktuellt att starta eget bryggeri, säger Jens Almgren.
– Det är en öl på 100 procent skånska råvaror, precis som vår mat. Den är humlad med Korsta & Hulla Norrgård från Hörreds humle och vi har sålt närmare 500 liter i baren sedan vi släppte den i juni.
Jens var vinsommelier, hade aldrig drivit en bar och kunde inte så mycket om öl när han och Pernilla kom in i Lokstallarna 2018.
– Nu tycker jag öl är mycket roligare än vin. Vinvärlden är sjukt långsam och regelstyrd jämfört med ölvärlden som både blomstrar och uppmuntrar kreativitet. Och så passar öl bättre till vår mat dessutom, säger han.
Att de kommer att sakna tiden i Lokstallarna verkar helt klart, speciellt gästerna.
– Den kärlek vi fått sedan vi startade 2018 är obeskrivbar. Vår målgrupp har inte varit ölnördar i huvudsak så väldigt många har druckit sin första hantverksöl, ipa eller suröl hos oss. Folk som bara drack fullager innan gillar och har provat hallonsaison och älskar det. Vi har bedrivit ölkulturutbildning kan man säga.