Carlsberg tappar 11,6 procent i omsättning första halvåret 2020 som en följd av corona, enligt en halvårsrapport.
Värst drabbat är Tuborg, som tappat 19 procent av sin försäljningsvolym. Carlsberg har förlorat 13 procent och Kronenbourg 1664 Blanc 10 procent. Totalt tappade företaget 7,7 procent i försäljningsvolym.
Trots tappet rapporterar Carlsberg fortfarande en vinst på 2,9 miljarder, även om det är en minskning med 7,3 procent.
– Alla våra marknader har mer eller mindre påverkats av covid-epidemin, men vår organisation och personal har visat stor anpassningsförmåga vilket har gjort att vi har kunnat stabilisera företaget. För att motverka effekten av mindre volymer har vi haft skärpt fokus på kostnader och likviditet, säger vd Cees ’t Hart.
– Ställda inför en ny verklighet på marknaden med bland annat förändrade beteenden hos konsumenterna och mindre handel anpassar vi nu företaget för att klara det.