Matcher utan publik gör det tufft för många elitlag i ishockey. Men Bryggverkets nya läsk ska ge fina pengar till det lokala hockeylaget.
Björklöven är hockeylaget i Umeå och man har en riktigt bra uppbackning av stadens invånare. Men corona-viruset gör att matcherna i allsvenskan får spelas utan match när säsongen börjar på fredag.
Nu har Bryggverket tagit fram en ny läsk med bland annat björklöv för att stötta hockeylaget.
– Vi ville göra något ordentligt och nu går fem kronor från varje burk till klubben, säger Patrik Hellström.
En sirap gjorde på björklöv användes i processen och läsken är dessutom smaksatt med citron/lime och äpple.
Läsken hat tagits fram i samarbete med klubben och Coop, men även kände bartendern Emil Åreng har varit med i arbetet, och designen är gjord av MarcUÅ som bland annat jobbar med Bastard Burgers.
– Vi har tagit fram 10 000 burkar och de kommer att säljas hos Coop, av klubben och av oss. Skulle det behövas kan vi ta fram mer läsk, säger Hellström.
På fredag inleds säsongen med match borta mot Timrå.