Mikkellers grundare Mikkel Borg Bjergsø stiger av från posten som VD för att i stället bli creative director. I hans ställe kommer Kenneth Madsen som började sin bana på Carlsberg.
– När det handlar om igenkänning av vårt varumärke så har Mikkeller vuxit sig stort i den internationella hantverksölsvärlden och jag är väldigt stolt över det team som vi har byggt upp från grunden, förankrat av operativa chefen Jacob Gram Alsing. Nu är vi redo att ta nästa steg och Kenneth kommer att ta Mikkeller till nästa nivå, säger Mikkel Borg Bjergsø i ett meddelande på Mikkellers sajt.
Mikkel hoppas nu att i sin nya roll kunna koncentrera sig på den kreativa delen av sitt jobb på Mikkeller för att stärka varmärket. Exempelvis genom att jobba mer med produktutveckling och collabs. Något som han fått mindre tid för de senaste åren då den finansiella tillväxten i stället fått hans fokus.
– De senaste åren har jag spenderat väldigt mycket tid på tillväxt och ekonomi. Och det inte riktigt där mina intressen ligger. Med Kenneths hjälp så får jag tid till att koncentrera på och ta hand om det som jag är riktigt bra på, nämligen att utveckla den kreativa delen av Mikkeller – produkterna och varumärket.
Den nya vd:n, Kenneth Madsen, började som trainee på Carlsberg för 25 år sen men kommer närmast från Hong Kong där han de senaste sju åren suttit i ledningen för den östasiatiska delen av juvelföretaget Pandora.
– Ända sedan min tid på Carlsberg har jag drömt om att en dag återvända till ölvärlden, så när jag fick erbjudandet om att få vara med i Mikkellers team så var det ingen tvekan. Mikkeller är inte bara en av världens ledande varumärken i hantverksölsbranschen med en stark position i Europa och USA, men har också en väldigt stor potential att expandera på andra marknader som Kina, säger Kenneth Madsen.
– För nån med min bakgrund är det är verkligen ett drömjobb. En fantastisk produkt, ett varumärke med global igenkänning och en mycket innovativ organisation visar på den stora potential som Mikkeller har framöver.