I dag har Systembolaget premiär för sin nya sajt. Lättare att hitta och ansvarsfull handel är två av målen med lanseringen.
Arbetet har pågått i hela 3,5 år. Men nu är Systembolagets nya sajt lanserad. E-handelsdirektören Tobias Frohm är nöjd med den lansering som nu görs.
– Det har varit ett omfattande arbete. Utöver det som kunder ser, har också allt bakom själva sajten byggts om, säger Frohm.
En av prioriteringarna med den nya sajten har varit att underlätta för de allt fler kunder som surfar in på Systembolagets sida.
– Det ska vara enklare att hitta det man söker efter, vi har fler filter och sökmöjligheter.
Samtidigt handlar en del av Systembolagets uppdrag om att hålla ner inköpen, och det har också fått vägas in i skapandet av den nya plattformen.
– Man ska känna att man kommer till Systembolaget, det ska vara en ansvarsfull handel, säger Frohm.
Under en ganska lång tid har en beta-version av de nya sajten varit tillgänglig för kunderna, och synpunkterna har fått finnas med i det sista utvecklingsarbetet.
– Det vill jag säga att de har, vi ville få feedback för att kunna rätta till en del saker. Det är många som har förväntningar på oss och vi ska fortsätta att lyssna på kunderna, säger Frohm.
När du läser detta ska den nya sajten vara i gång, och det lär vara bra tryck redan från start. Intresset för att handla digital har ökat rejält, inte minst på grund av coronaviruset.
– Efterfrågan på digital handel har ökat snabbt, den utvecklingen hoppade fram två-tre år på bara två-tre månader, säger Frohm.