Brewdogs f-ord får brittisk kritik

Brewdogs kampanj om koldioxidutsläpp får kritik. Foto: Brewdog.

Fuck You CO2. Brewdogs budskap var tydligt när man annonserade om att företaget numera tar bort mer koldioxid än man skapar. Men nu får kampanjen kritik.

Brewdog har ända sedan starten varit kända för sin kaxighet och förmåga att synas. Nu är det dags igen och då handlar det om miljöarbete. Brewdog har haft stort fokus på miljöarbete och nyligen hade man en annonskampanj i Storbritannien, där man berättade att företaget numera har så kallade negativa koldioxidutsläpp.

I tidningar och på annonstavlor förmedlades budskapet, men nu får det kritik.

Advertising Standards Authority har riktat kritik mot annonserna i tidningarna Metro, The Week och The Economist och kritiken handlar om f-ordet. Detta trots att en burk placerats över bokstäverna u och c.

Framför allt är det publiceringen i Metro, som har den största upplagen, som får kritik. James Watt, en av Brewdogs grundare, tar dock inte så hårt på kritiken.

– Vi är mitt i en avgörande klimatkris. Tack till tidningarna och reklamtavlorna för att ni förstår det viktiga med vår koldioxidnegativa kampanj, säger han i ett pressmeddelande.