De flesta tvingas att stänga 20.00 från och med julafton. Men Folk & Friends kör på som vanligt då man inte påverkas av de nya restriktionerna.
Det var i fredags som regeringen meddelade att svenska krogar ska få ännu tuffare restriktioner. Stopp för alkoholservering 20.00, stängning en halvtimma senare och max fyra personer per sällskap är det som gäller med start från julafton.
Men så är det inte för Folk & Friends vid Hornstull i Stockholm.
– Vi trodde första att vi också omfattades av restriktionerna, men så hade vi kontrollanter här i förra veckan och så var det inte alls. Så vi kör öppet till 23 på fredagar och lördagar och 22 de andra dagarna, säger Victor McCleary Olin.
Anledningen till undantaget är att man bara säljer folköl och inte starköl i sin bar.
Victor driver baren tillsammans med frun Alli och även om de kan ha andra öppettider än andra krogar så har det varit ett tufft år.
– Under våren och sommaren var det ganska okej, vi hade ganska mycket take away. Men efter de nya restriktionerna i höst har det totaldippat. Vissa dagar får vi inte ens pengar så att det täcker elen, säger han.
Det håller förstås inte i längden och han hoppas nu på att ett vaccin kommer fram snabbt och att världen blir lite mer normal.
– Vi får försöka att fokusera på det som är positivt. Vi har inte varit sjuka och vi har en verksamhet som är liten och anpassningsbar. Nu är det bara jag och All som kör på.
Baren på Kungsholmen hålls stängd nu på grund av det minskande kundantalet och det är oklart när den öppnas igen. Däremot lanserade man nyligen en nyhet, nämligen webbeställningar för folköl.
– Vi har haft planer på det en längre tid och fick skynda på det lite under året. Det gäller att vara kreativ i dessa tider.
I onlinebutiken säljer man de folköl som finns i baren och eftersom det handlar om just den typen av öl kan man ta emot beställningar och skicka inom landet utan problem. Victor McCleary Olin tror att folköl ligger rätt i tiden.
– Det har varit ett uppsving för folköl och många har styrt om sin produktion till att göra mer folköl under året. Vi har till exempel haft en hel del öl från Stigbergets och det har varit väldigt populärt.