Vinmonopolet i Norge ökade kraftigt 2020

Jens Nordahl, kommunikationschef på Vinmonopolet i Norge. Foto: Vinmonopolet

Vinmonopolet i Norge rapporterar en kraftig försäljningsökning 2020 i spåren av covidpandemin.

Det norska Vinmonopolet ökade försäljningen med 40 procent förra året samtidigt som svenska systembolag minskade kraftigt.

– Vi ser historiska siffror nu. Sedan koronaåtgärderna genomfördes i mitten av mars har vi haft en otrolig försäljningsutveckling, säger kommunikationschef Jens Nordahl på Vinmonopolet till E24.no

Högst har tillväxten varit i gränstrakterna mot Sverige.

– Det finns betydande regionala skillnader. Vi såg att Viken hade en tillväxt på över 60 procent, medan Møre och Romsdal ligger på drygt 20 procent. Det är ett mycket synligt mönster med platser som Kongsvinger, Halden och Fredrikstad som har haft den högsta tillväxten, säger Nordahl.

Förutom pandemin ser Nordahl även andra förklaringar till den höga tillväxen, bland annat ”stugaeffekten”:

– 2020 kommer förmodligen att gå in i historien som det stora stugaåret, aldrig tidigare har människor använt sina stugor mer. Vinterstugkommunerna såg mycket synlig tillväxt på sommaren. Jag tror att de användes mycket när man inte kunde resa utomlands utan att hamna i karantän, säger Nordahl.