I elva år har Asahi varit företaget som sålt mest öl i Japan. Men under 2020 skedde ett maktskifte på den tronen.
Nu är det nämligen Kirin som säljer mest öl av de japanska bryggeriföretagen. Kirin passerade Asahi och håller även under för de två andra stora företagen Sapporo och Suntory.
Men det är inte på en direkt blomstrande marknad som det sker skiftningar i toppen. 16 år i rad har ölförsäljningen sjunkit i landet och Kirin tar inte täten för att man ökar mest utan för att man minskar minst.
Ölförsäljningen gick ned med 4,5 procent under 2020, medan konkurrenterna tappade mellan åtta och femton procent.
Under fjolåret sänktes skatten på öl i Japan och det har fått bryggerierna intresserade av att släppa fler nya öl på marknaden. Det återstår att se om det kan vända den negativa utvecklingen.
Såväl Kirin som Asahi har under de senaste åren satsat stort på att köpa upp bryggerier utanför Japan. Kirin är till exempel numera majoritetsägare i bryggerier som Magic Rock, Fourpure i Storbritannien samt amerikanske New Belgium.