Låt oss handla i Systembolagets butiker utan att behöva gå in i butiken. Det kräver vårdpolitikern Annette Linnander i en debattartikel.
Matvarubutikerna har på senare tid börjat med en service där kunden meddelar vilka varor som ska köpas och sedan går det att hämta varorna i ett låst skåp utanför butiken. Nu vill centerpartisten Annetta Linnander se samma lösning på landets Systembolagsbutiker.
”Idag är Systembolagets system fel. Systembolaget behöver tänka nytt och uppdatera sitt arbetssätt, ta lärdom av hur de flesta livsmedelsbutiker arbetar. Där är det naturligt att personalen hjälper kunderna att plocka ihop en kasse efter beställning, för att minska tiden i butiken. Vissa butiker erbjuder även kunderna att hämta matkassarna i anslutning till butiken, så att kunderna slipper att gå in”, skriver Linnander i Helsingborgs Dagblad.
Linnander, som är regionstyrelsens första vice regionråd Skåne, vill se förändringen omgående.
”En del kanske påpekar att Systembolaget erbjuder hemleverans från sitt centrala lager, men det kräver att kunden har framförhållning och är beredd att betala extra för frakten med start på 120 kronor. Medan konkurrenterna – företag som säljer via nätet – ofta är snabbare och ibland erbjuder fri frakt”.
De tre krav som ställs i debattartikeln är följande.
– Systembolaget bör se mer på hur livsmedelsbutikerna har ställt om under pandemin och erbjuda kunderna fler möjligheter att köpa sina produkter utan att gå runt i butikerna.
– Systembolaget bör ha möjlighet att anställa mer personal som kan hjälpa kunderna att packa varorna i förskott.
– Systembolaget bör ge kunderna möjlighet hämta sina varor utan att gå in i butikerna.