Heineken har nu tagit över brittiska Brixton Brewery till 100 procent efter att ha tidigare varit minoritetsägare.
2017 gick Heineken in som delägare i Brixton i samband med det Londonbaserade bryggeriet expanderade med en ny produktionsanläggning som skulle femdubbla bryggeriets kapacitet. Nu går alltså Heineken vidare och tar över hela företaget.
– När vi ser tillbaka på de gångna sju åren så kan vi knappt tro hur långt vi har kommit. Från hembryggning till att starta ett lite bryggeri och vidare till att bygga upp ett välkänt varumärke med ett större nytt bryggeri och taproom. Det gör att vi vill drömma om sju ännu mer framgångsrika år, skriver Xochitl Benjamin, en av Brixtons grundare på företagets blogg.
Han säger också att han och de andra grundarna, Jez Galaun, Libby Galaun och Mike Ross även fortsättningsvis ska leda den dagliga driften av företaget och staka ut strategin för framtiden.
Köpet är tänkt att ge Brixton en ökad exponering av sina öl runt om i Storbritannien och fortsatta investeringar i produktionslokaler och taproom.
– För att förverkliga vår vision om att ge alla törstiga människor en smak av Brixton meddelar vi i att vi efter tre års framgångsrikt samarbete med Heineken har gått med på ett avtal där de köper 100 procent av Brixton Brewery, säger Jez Galaun.
Jochen Van Esch, som är utvecklingschef för Heinekens hantverksöl, är också nöjd med affären.
– Vi är otroligt glada över nästa kapitel för Brixton. Brixton Brewery kommer att fortsätta att arbeta som en egen enhet. Vår investering och vårt stöd innebär att grundarna kan fortsätta att driva företaget och dess kreativa riktning. Och vi kan hjälpa till med affärsmöjligheter och expertstöd, säger han.
Heineken äger sedan tidigare bland annat Beavertown och Lagunitas.
Läs mer om köpet på The Drink Business.