Pionjärbryggeriet var hotat och varumärket såldes. Men nu är man tillbaka med ny design och ny ledning.
Det handlar om bryggeriet Boulder Beer, som startades i september 1979 och som var ett av de 22 bryggerier som fanns med på första Great American Beer Festival 1982.
Men tiderna förändras och på senare år har bryggeriet haft det tufft. När ägaren Gina Day meddelade att hon ville sälja bryggeriet fick det fart på Matthew Osterman och hans bryggeri Sleeping Giant. Efter en del förhandlingar blev det klart att Osterman skulle ta över varumärket.
En del jobb har sedan lagts ned på att hitta rätt med ölen och dessutom har man skapat en ny design. Nu är man redo för en nylansering och för Ostermann känns det bra att nu presentera vad som hänt med Boulder Beer efter hans övertagande.
– Delvis var det ett känslomässigt beslut att ta över, eftersom jag inte ville se Boulder Beer försvinna. Det känns lite surrealistiskt att driva varumärket Boulder Beer vidare eftersom det var ett ikoniskt koncept under så långt tid, säger Osterman till Boulder Weekly.
I avtalet står det att Osterman kan utveckla recepten som han vill, men han har tagit hjälp av Boulder Beers tidigare bryggmästare David Zuckerman.
Två av de öl som nu nylanseras är Hazed & Infused, som är en hazy-IPA, och Mojo High Altitude IPA.
Osterman planerar också för att öppna ett nytt taproom för Boulder Beer. Den nya designen på de burkar som kommer ut på marknaden ska markera en nystart, men också visa kopplingen till hembygden. Bilderna på burkarna är tagna av invånare i Boulder och visar upp olika platser i bryggeriets hemstad.