En miljard dollar är mycket pengar. Så mycket ska världens största ölföretag satsa på hard seltzer på två år.
Hard seltzer växer snabbt i USA och har både blivit en konkurrent till ölet och ett sätt för bryggerier att tjäna pengar på nya drycker. Det smaksatta alkoholhaltiga vattnet har blivit populärt snabbt, och den låga kalorinivån tilltalar många personer som hakar på den hälsotrend som växt sig stark på senare år.
Ett tecken på att något ska växa ytterligare är när de största aktörerna på marknaden bestämmer sig för att gasa, och det har verkligen AB InBev gjort nu. Under de kommande två åren ska man satsa hela en miljard dollar på lanseringar av hard seltzer. Men allt handlar inte om marknadsföring, AB InBev ska också satsa en hel del på att utöka sin produktion.
– Vi behöver bygga ut vår kapacitet så att vi kan möta den ökande efterfrågan som finns på marknaden, säger Michel Doukeris på Ab InBev till The Drinks Business.
AB InBev har också den stora fördelen att man kan använda befintliga varumärken för sina lanseringar. Michelob ska få sin egen seltzer och när det gäller Bud Light blir det en hel serie med olika smaker.