Hantverksbryggeriet firar jubileum i december varje år genom att brygga sitt barley wine Baronen. 2004 var första året den bryggdes och ölet har sen dess blivit en klassiker.
Men det var nära att det aldrig blev något bryggeri för Raimo Gester, Joakim Adomat och de andra i gänget som ville ha nåt att göra utanför jobben som forskare och doktorander. Joakim fick reda på att Lars Stjärnestam höll i ölbryggarkurser och mejlade honom.
– Men han fick inget svar, men han försökte en gång till. Då fick han svar från Stjärnestam som svarade att ”ett mejl struntade han i, kom det två så visade det att vi var intresserade på allvar”, minns Raimo Gester med ett skratt.
Så dagen före nyårsafton 2000 bryggde de sin första batch och det är det de firar genom att brygga Baronen varje år. Men det var inte själva Baronen de bryggde i premiärkoket, den noble herren steg in på scenen först senare.
– Första gången vi bryggde Baronen var 2002 i liten skala, men det finns kvar flaskor av den fortfarande, säger Lars.
Detta var innan Hantverksbryggeriet fanns och första gången den bryggdes kommersiellt var 2004. Men redan då fanns idéen om att lagra öl, så det dröjde till 2005 innan ölet kunde köpas första gången på Systembolaget.
– Vi ville brygga en öl som vi själva gillade. Och på den tiden var urvalet av barley wine begränsat i Sverige och då var det var ett sätt att sticka ut..
Inspirationen till Baronen hämtades från England och då främst Thomas Hardy
– Men vi har alltid försökt att göra öl som vi själva gillar, det är den största inspirationen.
Även om det finns ett grundrecept så har innehållet skiftat en hel del genom åren. På senare år har först ekkuber och sedan fat dykt hjälpt till.
– Vi har bytt maltsorter, torkade frukter, jäst, men det har alltid funnits en bas som vi har utgått från och sen skruvat på.
Raimo gillar två årgångar mer än andra, säger han när han tillfrågas om favoriter.
– Dels den som vann Öl på flaska alla kategorier på Stockholm Beer and Whisky, tror att det var 2013, dels rombaronen på fat som kom nyligen. Fatlagringarna som vi testat på slutet har varit otroligt lyckade och den som kom nu är nog bland det bästa vi har gjort. Den sålde slut direkt på Systembolaget. Jag lyckades beställa två flaskor men har inte kunnat hämta ut dem på grund av coronaläget.
– Men alla årgångar har blivit bra. Det har handlat mer om att det varit mer eller mindre sötma eller beska. Ibland blir vi själva överraskade, som när vi tyckt att den varit för söt samtidigt som den då fått ett högre betyg av öldrickarna.
Att Baronen heter Baronen har att göra med den Hantverksbryggeriets filosofi att ölnamnen skulle återspegla hantverksyrken, som till exempel Sotaren och Bödeln. När man sen skulle namnge sitt ny premiumöl gick man bara uppåt i samhällshierarkin och fastnade för just Baronen.
– Den var nog ganska dyr men den var ganska dyr att tillverka också. Vi har aldrig snålat på ingredienserna utan använt det som varit bäst och sen lagras den, så det är mycket jobb med den, säger Raimo.
Eftersom den bara säljs en gång om året så är det ingen storsäljare även om den tar slut snabbt på hyllorna när den väl dyker upp där. Men för bryggeriet har den trots det varit viktig och den har bryggts varje år.
– Den har varit en viktig del i arbetet med att bygga upp vårt varumärke. En öl som sticker ut och man kommer ihåg, vilket blir en allt större och större utmaning när antalet bryggerier bara blir fler och fler. Sen är det alltid roligt att se fram emot Baronenbryggningen i december. Då tänker jag ofta tillbaka till när Joakim skickade det där andra mejlet. Hade han inte gjort det hade vi nog gett och vi hade inte haft det här samtalet …
Här kan du läsa tidigare artiklar i Ölets historia.