Corona lanseras även som hard seltzer i USA. Då sätter AB InBev ner foten och stämmer konkurrenten Constellation Brands.
Beernews har tidigare berättat om hur hard seltzer blir allt mer populärt i USA och de stora företagen tävlar i att synas mest med sina nysatsningar. Men nu har en stor konflikt blossat upp mellan två av företagen då AB InBev bestämt sig för att stämma Constellation Brands.
Anledningen är att de sistnämnda lanserat flera hard seltzer med olika smak i USA.
Bakgrunden till bråket hittar vi i en affär som genomfördes 2013. Då tog AB InBev över bryggeriet Grupo Modelo, där bland annat varumärket Corona ingick. Men amerikanska konkurrensmyndigheter gillade inte det köpet, då man ansåg att AB InBev skulle bli en för dominerande aktör på marknaden.
Därför blev det i stället Constellation Brands som fick ansvaret för Corona på den amerikanska marknaden.
Nu menar AB InBev att Constellation Brands gått för långt med varumärket när man lanserar hard seltzer under namnet Corona.
Det anklagade företaget är beredda att gå till domstol och menar att man bara agerat inom dom rättigheter man har till varumärket i USA. Det som talar för Constellation Brands är att Alcohol Tax and Trade Bureau, som granskar alla alkoholhaltiga produkter, har hard seltzer under kategorin öl.
Corona har i dag cirka sex procent av försäljningen på hard seltzer-marknaden, och antalet amerikaner som väljer det smaksatta alkoholhaltiga vattnet blir allt fler.