Oppigårds satsar på nytt dotterbolag

Anders Wikén blir VD för det nya bolaget. Foto: Peter Lindh.

Oppigårds startar ett nytt bryggeriföretag som ska producera en mängd nya öl. Säljchefen Anders Wikén och grundaren Björn Falkeström är duon som ska jobba med Smith Street Brew.

 

Beernews har under det senaste halvåret vid flera tillfällen berättat om förändringar hos Oppigårds. Först sålde grundaren Björn Falkeström majoriteten av företaget, och därefter kom en ny VD in i företaget.

Nu kommer nästa nyhet. Oppigårds startar nämligen dotterbolaget Smith Street Brew.

– Vi tänkte först att det skulle vara ett nytt varumärke, men med ett eget bolag frigör vi oss mer från Oppigårds, säger Anders Wikén, som blir VD för det nya bolaget och dessutom blir den som ska jobba med produktionen tillsammans med Björn Falkeström.

Bryggningarna ska göras på det bryggverk på 4000 liter som användes innan man byggde nytt brygghus utanför Hedemora. Målet är att producera en mängd olika nya öl som säljs till krogar och Systembolaget. Även export kan bli aktuellt.

– Det kan även bli så att vi brygger samma öl flera gånger och att det blir ett återkommande öl, säger Wikén.

Planen är att göra sådana öl som inte riktigt passar in under Oppigårds varumärke.

– Oppigårds kunder vill ha väldigt små batchförändringar och har en viss förväntan när det gäller pris. Här bryter vi oss loss en del från det och producerar nya öl mer ofta och det kommer att bli olika varianter på de olika ölstilarna. Vi kommer att vara mer visionsstyrda med Smith Street Brew.

I maj är det tänkt att de första ölen från Smith Street Brew ska komma ut på Systembolaget och om pandemin tillåter kan det också bli ett premiärevenemang i Göteborg i april. En kellerbier och en hazy-IPA blir de två första ölen från nysatsningen. Wikén kommer också att fortsätta med sitt nuvarande jobb på Oppigårds.

– Jag och Björn har funderat en del på vad vi skulle göra med det bryggverk vi använde tidigare. Det ska bli spännande att se vad vi kan göra, säger Wikén.