Satsningen påbörjades mitt under pandemin. men Ulrika Johansson har aldrig ångrat att hon startade Wättle Brygghus. Nu är det dags för hennes första expansion.
Beernews berättade om nysatsningen juli i fjol och då hade Ulrika Johansson precis haft premiär för sina första öl. Uppstarten skedde alltså under den vår då coronaviruset drog in över landet och lamslog bland annat många bryggeriers försäljning till krogar.
– Eftersom vi var nya så förlorade vi inte en massa kunder som de flesta andra. Det har varit roligt och annorlunda, det är väldigt skoj att våra öl har mottagits bra. Sedan har det varit tufft på vägen ibland men jag ångrar mig inte alls, säger hon.
Bryggverket på 500 liter och de två jästankarna på 1000 liter vardera har varit tillräckligt under uppstarten, men nu ska det in två tankar till i samma storlek. Det gör det bland annat enklare att vara flexibel och att kunna brygga flera olika öl.
– Vi hade en bra sommarförsäljning på en hel del krogar längs västkusten och även i Göteborg.
Som för de flesta bryggerier är Systembolaget en viktig försäljningskanal för Wättle brygghus. Där finns i dagsläget tre öl, en lager, en pale ale och en saison, i tre butiker.
– Vi är under utvärdering och hoppas förstås på fler butiker.
I början av året bryggdes det även en del folköl och en julöl sålde snabbt slut i höstas. De nyinköpta tankarna är en del i den plan som finns för företaget.
– Jag siktar på att brygga runt 35 000 liter öl, max runt 40 000 liter. Då fungerar företaget bra och de nya tankarna var nödvändiga för att få lönsamhet i företaget. Nu säljer vi även folköl från gården i liten skala, jag hoppas på att göra det mer i framtiden.
Nästa öl på Systembolaget blir en red-IPA i maj och med flera tankar på plats kan det bli fler nya öl än så framöver. Det är nämligen ingen tvekan om att det är det här som Ulrika Johansson vill satsa på, efter 25 år i läkemedelsbranschen.
– Jag var tjänstledig när jag startade i våras, men nu har jag sagt upp mig.