Etiketten för Skellefteå Bryggeris öl Kitty Butthole bröt mot gällande lagar och regelverk anser Systembolaget. Och tillägger att detta kunde konstateras först efter lansering.
Tidigare i dag rapporterade beernews.se om att Systembolaget stoppat Kitty Butthole. I ett svar skriver nu Systembolaget att man gör en helhetsbedöming utifrån gällande lagar och regler inför en lansering. Trots det godkände man etiketten för Kitty Butthole och det är först efter att det kommit in klagomål som den stoppas. Man fortsätter:
”Den aktuelle produkten säljstoppas då det efter lanseringen förra veckan har kommit incidenter gällande namnet och etiketten. Enligt alkohollagen ska marknadsföring av alkoholhaltiga produkter vara saklig och relevant vilket kan ifrågasättas i detta fall.”
Detta förklarar inte varför ölet stoppades efter lanseringen i stället för innan. Men när beernews.se ringer upp Sofia Brännborn, pressekreterare på Systembolaget ser hon inga konstigheter med det.
– Enligt marknadsföringslagen och ICCs grundregler för marknadsföring framgår att marknadsföring inte ska väcka anstöt. I det här fallet kunde vi inte med säkerhet veta att etiketten skulle väcka anstöt men vi såg en risk och meddelade därför leverantören att beslutet kan omvärderas om det kommer incidenter. Vilket det har gjort sedan produkten lanserades för en vecka sedan, säger hon.
Sofia Brännborn säger att hon inte vet hur många klagomål det handlade om och att det inte finns något specifikt antal som krävs för att stoppa ett öl med påstått eller verkligt anstötlig etikett.
På frågan om det inte finns en fara för att nån utnyttjar systemet för att sabotera för konkurrenter återkommer hon till att det görs en helhetsbedöming av etiketten, det vill säga att det inte bara räcker med klagomål i sig.
I Systembolagets svar säger de också att de varnat Skellefteå Bryggeri om att ett säljstopp skulle kunna ske. Så här står det i svaret:
”Inför lanseringen av produkten hade Systembolaget en dialog med leverantören angående namnet och meddelade då att beslutet att lansera produkten skulle kunna omvärderas om det inkommer reaktioner och klagomål.”
Joel Lundmark på Skellefteå Bryggeri kommenterar Systembolagets svar:
– Det stämmer att vi hade en dialog med Systembolaget innan lansering, som vi har med alla nya produkter för att säkerställa att bland annat märkning är godkänd. Vi utgår såklart ifrån att alla producenters produktlanseringar granskas med samma lins och kan omprövas om det inkommer synpunkter. Vi förväntade oss dock att en eventuell omprövning också skulle innefatta en dialog när produkten ändå har godkänts och lanserats av Systembolaget, och vår produktion är i full gång. Vad vi har reagerat på är det abrupta säljstoppet, där inte ens de som beställt produkten tillåtits hämta ut den. Vi har också efterfrågat information om hur många incidenter som inkommit och vad de bestått i utan att få svar.