Reklamkampanjen blev en framgång och 12 000 ölavtal skrevs under. Nu prisas även kampanjen med Guldägget.
Det var i 2019 som annonsbyrån Åkestam Holst skapade kampanjen som nu prisas. Den byggde på att svenskarna alltför ofta säger att man ska ses för att dricka en öl, men att det sedan inte blir av.
Man tog fram ett koncept där man skapade legalt bindande avtal som skrevs under med mobilt bank-id.
Sajten som sattes upp blev en framgång med 75 000 besökare och 12 000 ingångna avtal.
Nu prisas med inom kategorin effekt och får ta emot Guldägget, som priset kallas. Så här lyder motiveringen:
”Ölavtalet är ett bevis på hur hög kreativitet driver positiv effekt för både varumärke och affär! Den kreativa lösningen bygger inte bara på en briljant insikt om potentialen i alla ”ska vi ta en öl nån gång” som aldrig blir av, utan även på genomtänkt strategisk analys för att identifiera rätt problem och relevanta möjligheter. Effekten, som kunde kopplas till just kommunikationen, var stark – lösningen påverkade både beteende och attityd till varumärket, vilket stärkte betalningsviljan och uppfyllde målsättningen om ökad lönsamhet.
Stort grattis från en jury som gärna vill fira er över en öl nån gång!”