Nu har Mikkeller drabbats av Systembolagets märkningsregler. Ölet The Guide stoppades tidigare i år och först nu i veckan lanserades ölet.
The guide är en New England IPA från Mikkeller som Brill & Co sålde in till Systembolaget i början av året.
– Det var snabba puckar och jag tänkte inte på märkningen, så i efterhand hörde de av sig och sa att de inte kunde lansera med den etiketten, säger Alexander Federsel på Brill & Co.
Orsaken till stoppet var att etiketten visar personer som går på tur i alpmiljö.
– Det går emot deras märkningskrav, man får inte marknadsföra aktiviteter och sport och det kunde dessutom förknippas med något farligt.
Så lanseringen försenades. Och inte bara en gång utan fler. I slutet av februari skulle den ut, men det var först nu i veckan som den faktiskt lanserades. Men det hängde inte bara på Systembolaget. Brill hade inte befintliga stickers som passade och var tvungna att göra en specialbeställning och innan den levererades kunde inte arbetet med att märka om de 5000 burkarna inledas.
– Vi hade en dialog med Mikkeller i Danmark om vi överhuvudtaget skulle släppa ölet och de gjorde kvalitetskontroller. Egentligen vill man ju lansera en sån öl så färsk som möjligt. Men de gav tummen upp.
Det som möter köparen nu i stället för fjällvandrare är en helvit sticker med en kort text i ena hörnet: ”[snowstorm]”. Fast inte överallt. På Systembolagets egen sajt visas ölet fortfarande upp med den gamla etiketten …
– Det är lite roligt, vi har till och med påtalat det, avslutar Alexander Federsel.