Varumärket i toppen trots pandemin

Corona är fortfarande världens mest värdefulla ölvarumärke. Foto: Pixabay.

Pandemin har påverkat negativt. Men Corona är fortfarande världens mest värdefulla ölvarumärke.

 

Det är Brand Finance som varje år gör en bedömning av respektive varumärkes värde. Samtliga de nio första på listan har tappat i värde under pandemin, och givetvis beror det på lägre försäljning med barer som varit stängda eller haft begränsade möjligheter att sälja sina öl.

Så trots att Corona tappat rejält lyckas man att behålla platsen som världens mest värdefulle varumärke inom ölbranschen.

– Under det senaste året har varumärket mötts med en del skepsis, framför allt i USA där man är tveksamma till att namnet är det samma som ett virus. Den kan ha haft en effekt men samtidigt visar ölvarumärket Corona upp en imponerande motståndskraft i dessa tider, konstaterar Brand Finance i ett pressmeddelande.

Där bakom kniper lite överraskande Heineken andraplatsen före Budweiser men det är jämnt mellan de tre i toppen.

På tiondeplats har Asahi letat sig in och det är det enda varumärket som lyckats stiga i värde under 2020. Bland annat har det japanska bryggeriet köpt på sig flera andra ölproducenter och kanske har det bidragit.

Här är världens tio mest värdefulla varumärken. Siffran som anges är i miljarder dollar.

1. Corona 5,82

2. Heineken 5,65

3. Budweiser 4,79

4. Victoria 4,04

5. Bud Light 3,95

6. Snow Beer 3,45

7. Modelo 3,36

8. Kirin 2,85

9. Miller Lite2,85

10. Asahi 2,85

Det kan nämnas i sammanhanget att varumärket Corona ägs av Constellation Brands för den amerikanska marknaden. I övriga världen är det AB InBev som äger varumärket.