Det började i USA men nu har även Europa och Sverige drabbats. Det handlar om brist på burkar och för bryggerier som Stigbergets som satsat hårt på just burkar är det ett allvarligt hot mot tillväxten.
När krogarna har sålt allt mindre öl under pandemin har försäljningen på Systembolaget ökat och allt fler säljer sina öl på burk i stället för flaska. Ball Corporation är en stor leverantör av burkar och de ser samma tendens globalt.
– En efterfrågan utan någon motsvarighet har lett till att varit ett hårt tryck på vissa aluminiumburkstorlekar. Redan innan pandemin räknade branschen med en kraftig tillväxt för en rad dryckeskategorier, säger Mandy Glew på Ball Corporation.
– Pandemin har lagt ytterligare tryck på råvarukedjan, när konsumenterna har köpt mer dryck på burk för konsumtion i hemmet, fortsätter hon.
En koll på några svenska bryggerier visar att bristen leder till allvarliga problem hos dem som satsat på burk.
– Vi har ett stort pågående problem med det ja. Än så länge är det okej, men tilldelningen för hela året är eventuellt lägre än vår förmodade produktion. Det vill säga, vi kan inte växa som vi vill, säger Nils Hultkrantz på Stigbergets Bryggeri i Göteborg.
– Jag hoppas att det löser sig under sommaren om fatförsäljningen tar bra fart igen.
Stigberget har även börjat med försäljning av femlitersfat av deras populära West Coast IPA. Även dessa fat är i aluminium.
– Vi har bara så det räcker just precis nu. Vecka 24 får vi en leverans, men vi har precis börjat med den försäljningen så vi har inte ens en prognos.
Även Oppigårds lider av underskott på burkar även om de än så länge har kunnat möta behoven. Men för att klara det så har man sökt sig till andra leverantörer och kanaler än den enda man tidigare haft.
– Vi har även styrt så mycket som möjligt mot flaska, det vill säga tillfälliga släpp och nylanseringar. Det vi har fått kommunicerat till oss, och agerar utefter, är att det kommer lätta efter sommaren och det ser vi fram emot, säger Arvid Runéus, som är VD på Oppigårds.
På svenska burkningsföretaget CanMan ser man samma sak. Där har man till och med fått säga nej till nya kunder vad gäller försäljning av burk direkt, det vill säga när de som har egen burklina.
– Det är ett globalt problem och har utvecklats mycket för oss sista halvåret. Tillgången är dagsfärsk information och vi är hela tiden begränsade av det vi blir tilldelade från vår leverantör, säger Tor Troeng på CanMan.
Bristen gäller alla storlekar och enligt Troeng är det lite olika från burktyp till burktyp. Men värst är det med de udda formaten som blivit populära hos hantverksbryggerier, 44 centiliter standard och 33 centiliter sleek.
– Jag rekommenderar kunderna att gå på 33 centiliters standardburkar, då har de störst chans att få burkar.
Någon lösning i närtid ser han inte. Burkbristen är för att stanna åtminstone under detta år.
– Sen får vi se hur det blir 2022, hur mycket covid som finns kvar och andra faktorer. Det är svårt att förutspå, men jag tror absolut att det är en övergående period.
I slutändan hänger mycket på leverantörerna och Mandy Glew på Ball Corporation verkar villig att möta utmaningen.
– Vi har gjort en rad av investeringar nyligen för att öka vår kapacitet och utvärderar andra möjligheter att expandera för att möta denna exempellösa efterfrågan, säger hon.