Bryggeriet Weathered Souls startade kampanjen Black Is Beautiful för bryggerier I kampen mot rasism. Nu har projektet samlat in hela 2,2 miljoner dollar.
Det var i juni i fjol som Marcus J Baskerville på bryggeriet Weathered Souls i Texas startade kampanjen med att brygga ölet Black Is Beautiful och sedan delade receptet med alla som ville vara med.
Totalt var det 1200 bryggerier som anmälde intresse, och de bryggerierna var spridda över stora delar av världen. Nu har drygt 400 av de bryggerierna rapporterat in vart deras pengar gått och så här långt har det samlats in runt 2,2 miljoner dollar.
En imponerande siffra som alltså lär stiga en hel del i takt med att fler bryggerier rapporterar in sina aktiviteter.
Nu startar Weathered Souls år två av kampanjen, och bland annat gjordes det genom att släppa en fatlagrad version av den stout som bryggdes och som startade hela kampanjen.
I en post på Facebook tackar bryggeriet alla som ställt upp och man konstaterar samtidigt att det finns mycket jobb kvar att göra i kampen mot rasism.
Under det andra året är det fritt för deltagande bryggerier att brygga andra stilar än imperial stout. Man uppmanar också deltagande bryggerier att samarbeta med färgade personer när det gäller till exempel vem som ska göra etiketten, eller vilken bar som ska ha premiär för ölen.